Thailand!

Joda, vi lever!
Vara dagar i Laos forsvann pa en sekund.
Julafton firade vi i Lac Sao, ett litet samhalle vid bordern mellan Vietnam och Laos.
En middag tillsammans och sedan var det  Disco som gallde, men Laos ar som sagt ett valdigt lugnt land, sa det var en lugn kvall med vacker musik fran Lao, bade live musik, typisk lao-music och pop/disco musik som alternerade runt..  och vid 23.00 stangde det, sa det var att ga hem.
Aven om det kan tyckas trist att stallerna stanger sa tidigt, tycker vi nog tvartom, for faktum ar att det ar det som gor Laos sa fantastiskt, de vill halla nere det sa minimalt turistiskt som mojligt, det ar ett lungt och harmoniskt land vilket gor att de mindre stallerna i stort sett kanns ororda just for de sma sakerna som att utestallerna kan stanga sa tidigt som 23,  man fa se till att borja tidigare och hinna med sa mkt som mojligt under de fa timmarna som bjuds. Vi hade sa roligt den kvallen, blev uppbjudna av massa lokat folk som larde eller snarare forsokte lara oss dans Lao style - dans. paminde oss lite om line- dance. det var sa roligt !

En tidig morgon dagen efter och en lang bussresa som tog oss till huvudstaden Viantiene.
Som for mig var valdigt turistiskt, har fanns allt. Valdigt modernt och rent. En huvudstad men det lugnaste huvudstad vi nagonsin varit genom, jamnfor man med manga andra huvudstader runt om i Asien var det sa folktomt.
men o andra sidan bor har bara drygt 600 000 manniskor och i hela Laos 7 Miljoner, sa visst har det sina nturliga sjal.
Vi hade ett scandinaviska bageri precis runt hornet fran varat hotell, dar de hade pepparkakor, marabou choklad, svenskt snus, svenska smakakor, som drommar, schakrutor, sarah Bernadh-bakelser m.m.
Sa vi var i himmleriket, shoppade loss infor nasta langa bussresa.
vi at och at till slut visste vi inte om vi var aksjuka eller om vara kroppar var i socker-chock men gott var det !

Resan var guppig, upp o ner for hoga berg, o massa djarva kurvor,  men slutligen nadde vi Vang Vieng, den stora party staden som ar kand for tubing.
(sma party stallen liknar after-ski fast mer after-swim da, massa party, dar det finns langa linbanor ut i vattnet fran stallningar dar folk hoppar och stutsar ut i vattnet, eller sa kan du valja att bara ligga och guppa pa en gummi-ring med en kall dryck i din hand och bara njuta eller varfor inte bara noja dig med ett dopp och lite simmning? Trevligt stalle..  )
Hor o Hapna sa var vi nyktra,eller ja kanske inte helt.. men det blev ingen tubing, utan vi paddlade kajak istallet men tog aven ett stopp pa en utav barerna for nagra ol och lite bad i solen innan vi fortsatte paddla.
Vi var pa en cykeltur dar vi akte genom angar och stora sallads omraden, villageomraden med underbart sota barn, och till slutligen kom vi fram till en grotta, i klattarade upp men gick inte in, for det var allt for morkt..
"Swedish oil massage" fick avsluta den kvallen efter en dag full med aktiviteter!

Nasta stopp blev Luangprabang, varan absoluta favorit, en helt underbart stad,
Forsta morgonen klev vi upp vid halv sex, for att ta en tuktuk ner till huvudgatan, dar vi kopte mat, som vi sedan offrade  till de nastan 300 munkar som passerade oss, sedan tog varan resledare "Waza" med oss till morgonmarknaden, som hade allt, gronsaker, frukt, levande djur, kott, fisk, ris, bonor, och jag precis allt du kan tanka dig i matvag! Gudomligt vackert!
Tillbaka till hotellet for frukost, och sedan ivag pa nasta uflykt, namligen tempel.
Men efter att ha rest genom sa manga lander i asien dar det kryllar av just tempel och redan sett oerhort manga av dem sa inser man att alla ser likadana ut, och de flesta i gruppen kande nog det samma, for vi avklarade de tva ratt sa snabbt, promenaden upp till det omtalade Pus Hi berget, var helt klart bast. Tack vare den maktiga utsikten uppe pa toppen over hela Luangprabang.
Vi kopte fagelungar och slappte ut i det fria, nagot som ska ge en tur och lycka genom livet och extra tur under det nya aret som just borjat!

Efter att ha sett det kulturella packade vi ner bikinin, och tog tuktuken upp mot det beromda vattenfallet, och efter en langresa dit, kom vi fram till detta underbart vackra vattenfall, vattnet var rent, alldelles turkost, och sjalva vattenfallet var valdigt hogt..
efter lite badande och relaxande och fotograferande av allt vackert paborjade vi samma langa resa tillbaka till hotellet igen!
Jag, Stina och Jodi gick ivag for att fa pedikyr och manikyr innan middagen, och sedan shoppade vi loss pa nattmarknaden tills vara pengar var slut! Lots of fun!

Tva dagar pa SlowBoat, kanske inte later sa kul, men med ratt sallskap, lite alkohol och kortspel fick vi det riktigt trevligt! Overnattade i en lite by vid vattnet, innan vi pa nyarsafton  fortsatte resan, efter att klarat av alla stamplar ut fran Laos och in till Thailand
Chekade vi in pa ett mysigt hotell i Chiang Kong..  Vi hade blivit forvarnade att detta samhalle inte hade mycket liv och rorelse, men man har ju inte roligare an man gor sig. Och Liv och rorelse kune vi ju ordna sjalva?
 Vi bade pool pa hotellet, at och drack gott, sjong karioke och hade valdigt roligt ! Annorlunda men trevligt..

Bussen tog oss sedan vidare till Chang Mai, dar jag o Stina sa hejda till gruppen for att stanna nagra dagar extra, medans de andra fortsatte med nattag mot Bangkok som egentligen var resans slutpunkt.  aven Gita en tjej fran England stannade kvar..
Sa efter att vi hittade igen hennes hotell, och sedan ett hotell till oss, (lite billigare) var det dags for sen lunch.
Sedan mottes vi upp for den kanda nattmarknaden, dar det shoppades loss, pengarna bara flog ivag!
men kul var det :)

i lordags hade vi bokat en heldag med aktiviteter tillsammans med Gita och lite fler manniskor dar vi borjade pa ett underbart vackert fjarils och orkid'e hus, dar det fanns hundratals orkidee'r i olika farger!
Ni mammor skulle ha Alskat det!
Sedan vidare till ett village med LongNeck.
Dar kvinnor stracker ut halsen med hjalp av ringar, aven benen forlagndes.
Ringar anses som nagot valdigt fint och respaktfullt i byarna, alla vill ha den "fina flickan med de fina ringarna" Ringarna satt pa flickorna nar det ar i fyra ars aldern upp till de ar 35 ar, de  andrar och bygg pa med fler ringar var fjarde ar beroende pa hur mkt deras axlar har sjunkt ner mot kroppen (vilket gor att halsen ser langre ut) Eftersom halsen stottas upp av ringarna forlorar de sina muskler, sa om en flicka varit olydiga klipps alla ringarna av pa en och samma gang och hon gar en langsam och plagsam dod till motes. !
De berattade att tiderna forandras och i de storre byarna dar flickorna har mojlighet till utbildning inne i stadrna kan de fa mojlighet att valja bort ringarna, men da maste detta goras valdigt forsiktigt med ungefar 4-6 manaders mellanrum sa att musklerna hinner atervanda. vi ska forsoka lagga upp lite bilder pa det!
Fascinerande och galet pa samma gang.

Dagen fortsatte med Elefantridning, klattring upp till ett vattenfall, och sedan lite rafting, dar det var blott, men grymt kul :)
Dagen avslutades med lite bamboraftning med en galen fransman som kapten, en upplevelse i sig kan man saga!
Mycket skratt :)

Trotta hjaltar somnade tidigt den kvallen!

Hela gardagen tog vi det lungt, tog lite massage, at gott, laste och avslutade med annu mera shopping!
sa snart kommer det hem ett till paket.. *Wiiiie* :)

Ikvall blir det nattag till Bangkok, en resa pa ca 12 timmar. Eftersom vi kom in i landet via landsvag far man bara 14 dagar vid ankomst. (med flyg annars 30 dagar). Sa vi maste ner for att forlanga varat visum!!

Hoppas ni dar hemma har aterhamtat er efter allt jul och nyarsfirande och all god mat !
kanske ar det forsta dagen pa jobbet efter ledigheten idag? Hoppas den gar fiint!